Te dni sem od prijaznega strička v Solkanu kupil legendarno kolo rog maraton, sanje jugoslovanskih mladenk, mladcev in tudi že malo starejših iz 80-ih let minulega stoletja. Kombinirano športno-potovalno kolo je bilo bržčas največji hit tovarne Rog vseh časov; obstajalo je v dirkalni izvedbi z dirkalno balanco ter v športno-potovalni izvedbi z neobičajno, rahlo navzdol ukrivljeno balanco. Baje je veljalo včasih več kot eno povprečno plačo v Jugoslaviji, z njim pa so se ljudje vozili na delo, po opravkih v bližnja mesta, na potepe, potovanja in celo rekreativne dirke.
Klasična gracilna konstitucija maratona se je morala posloviti, ko je Evropo in svet preplavila moda težkih in okornih gorskih koles. Zdi pa se, da se po skorajda dveh desetletjih moda ponovno spreminja; vse več ljudi se odloča za nakup specialke ali hibridnih cestnih koles, stara klasična kolesa, ki so jih pred nekaj leti že skorajda metali v hrbet, pa so kar naenkrat začela pridobivati na ceni in veljavi.
Kako tudi ne! Maraton se pelje naravnost odlično. Striček ga je očitno zelo negoval; vse na njem je originalno, le balanco je zamenjal z neko italijansko, ki se mu je bržčas zdela primernejša za mestno vožnjo. Zraven mi je dal celo originalno tlačilko! Sprednji in zadnji menjalnik znamke Sachs pri prestavljanju zahtevata nekaj več občutka kot sodobnejši izdelki, a še vedno delujeta odlično prav v vsakem od desetih prenosov; tudi klasične zavore »favorit special«, na katerih piše made in czechoslovakia prijemljejo dobro in na čisto ozkih gumah »sava strela«, na katerih piše made in yugoslavia, se maraton pelje kot v svojih najboljših časih.
Da maraton ni od muh, se zavedajo tudi v Tehniškem muzeju Slovenije v Bistri, kjer je že vključen v muzejsko zbirko. Sam ga za zdaj uporabljam za lokalne vožnje po Gorici in okolici, a se prav lahko zgodi, da se bom v prihodnosti z njim podal tudi na kako daljšo pot.
Lep nakup. 🙂 Potem policijska drazba ni obrodila sadov?
Ne. Licitirajo kot norci in na koncu vsako skrpucalo prileze do cene 70 eurov! 🙂